کد خبر 349385
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با رد اظهارات برخی کارشناسان در خصوص ضعیف بودن موتور هواپیمای ایران 140 از آغاز فاز دوم ساخت هواپیمای 150 نفره در کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، دکتر منوچهر منطقی که پس از سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 در 19 مردادماه از هرگونه اظهارنظر و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در خصوص این سانحه خودداری کرده بود روز یکشنبه در حالی در حاشیه نشست خبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در خصوص این سانحه پاسخ داد که همزمان رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشستی خبری برای نخستین بار از عوامل تاثیرگذار در سانحه هوایی اخیر سخن گفت و این سانحه را ناشی از اشتباهات انسانی، نقص فنی و عوامل محیطی دانست.

منطقی گفت: وقتی یک هواپیما طراحی می‌شود، اصل اولیه آن این است که موتوری که بر روی آن نصب می‌شود به نحوی باشد که اگر از کار بیافتد موتور دیگر بتواند تمام جمعیت را سالم بنشاند. زمانی که هواپیمایی طراحی می‌شود ایمن بودن هواپیما برای سوار شدن مسافران توسط یک نهاد بین‌المللی مورد تایید قرار می‌گیرد بنابراین تمام دانشمندان جمع شده‌اند و این موضوع را تایید کرده‌اند و در واقع طی فرآیندی اثبات می‌شود که موتور برای چه تعداد مسافر و چه شرایط خاصی طراحی شده است.

وی در خصوص اظهار نظر برخی کارشناسان در خصوص ضعیف بودن موتور این هواپیما تاکید کرد: وقتی لشگری از دانشمندان یک هواپیما را تایید می‌کنند کسی که نسبت به موتور شناخت ندارد نباید چنین اظهار نظری کند. در واقع در این اظهارنظرها اطلاعات کافی وجود نداشته است.

منطقی درباره ادعای برخی کارشناسان مبنی بر استفاده از موتور بالگرد در هواپیمای ایران 140 نیز گفت: در موتور یک هسته وجود دارد که توان آن را مشخص می‌کند. این موتور می‌تواند بر روی کشتی، هواپیما و یا یک پمپ فشار گذاشته شود به عنوان نمونه در هواپیماهای چهار موتوره ماهان موتور هلی‌کوپتر استفاده شده است بنابراین چیزی که مهم است این است که باید قدرت موتور بر اساس بدنه هواپیما و هلی‌کوپتر تطبیق داده شود.

وی همچنین در این خصوص که چرا این گونه از هواپیماهای اوکراینی نمی‌تواند در هوای گرم پرواز کنند، تصریح کرد: این یک اصل علمی است که موتورها در دما و ارتفاع بالا توانشان افت می‌کنند و این موضوع را کسانی که طراح آن هستند دقیق مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهند، در واقع در دفترچه هواپیما بر اساس شرایط مختلف، تعداد مسافران، میزان بنزین و غیره مشخص شده است.

رییس صنایع هوایی و فضایی نیز در خصوص علت سقوط هواپیما ایران 140 نیز گفت: علت سقوط توسط سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌شود و دلیل آن که زمان آن طولانی شده است این است که این اقدام کار بسیار پیچیده‌ای است و در استانداردهای بین‌المللی برای اعلام نتایج چنین تحقیقاتی 400 روز زمان لازم است که طی این زمان به دنبال انداختن تقصیر به گردن افراد دیگر نیستند چرا که تمامی شرایط تحت کنترل بوده بلکه باید بررسی شود که با وجود کنترل بودن همه شرایط در چه جایی خطا اتفاق افتاده است.

وی افزود: در واقع دلیل خطا و نتایج نهایی نیز به مجموعه‌های طراح اعلام می‌شود.

منطقی در خصوص آخرین وضعیت ساخت هواپیمای 150 نفره نیز گفت: در این راستا مرحله اول طرح که طراحی مفهومی است به پایان رسیده و سه‌شنبه وارد فاز دوم طراحی که طراحی کلی است می شویم و در فاز سوم نیز تک‌تک اعضا طراحی می‌شوند و در نهایت به فاز ساخت خواهیم رسید.

به گفته وی برای طراحی چنین هواپیماهایی یک بازه زمانی 5 ساله نیاز است.

منطقی همچنین در خصوص کشورهای همکار در ساخت هواپیمای 150 نفره نیز گفت: در این زمینه در حال حاضر اطلاع رسانی نمی‌شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سهیل بشردوست ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    امروز که مسئله گردشگری و توسعه توریسم در کشور مطرحه خودکفایی و توسعه هوانوردی ضروریه
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    شاهکارای این مدیر موفق تو ایران خودرو هنوز پابرجاست ، ضمنا" بهتره اول با هواپیمای یه نفره شروع کنن بعد برسن به 150 نفره ، ضمنا" اون لشگری که موتور 140 رو تایید کرده دانشمندانی مثل همین آقا بودن که موتور هلی کوپتر رو با دست کاری رو هواپیما سوار کردن
  • رضا ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    میترسم موشکاشون بجای اسرائیل بخورن فلسطین داغون کنن
  • تاجیک ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    خدمت جناب ناشناس 16:28 عرض میشود که اظهار نظر های احساسی و خارج از عرف کارشناسی در هیچ محفل تخصصی پذیرفته نمی باشد. شما چطور هم متخصص خودرو هستید و هم متخصص صنایع هوایی, ایران خودرو با حضور منطقی موفق تر بود یا زمان نجم الدین؟
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    آقا یا خانم تاجیک با سلام ،در خصوص قضیه an-140 مطمئنا" من به دلیل داشتن دوستانی در این حوزه از جنابعالی اطلاعات بیشتری دارم ، شما هم میتونید تحقیق کنید ضمنا"من قصد قیاس دوران مدیریت قبلی و فعلی ایران خودرو رو ندارم و شما میتونید اگر امکان داشتید با ایران خودرو یی ها یه صحبتی داشته باشید ، ضمنا" هدف من زیر سئوال بردن تولید ملی نیست ولی واقعیت اینه که ما نمیتونیم تولید کننده همه چیز باشیم و این مدل کارا فقط هدر رفت بیت المال که همه در قبال اون مسئولیم
  • تاجیک ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    هموطن گرامی , مقصر عدم پیشرفت در صنعت خودرو سازی یا صنعت هوایی در سطح جهانی یک شخص خاص نمی باشد و مطمنا" سیاست ها و شرایط محیطی بسیاری تاثیر گذار بوده که از دایره اختیار یه فرد خارج می باشد. دلیل پاسخگویی ؛ زیر سوال بردن توان علمی و تخصصی جناب منطقی بود که با شناخت کاملی که از ایشان دارم کاملا غیر منصفانه قضاوت شد. با آرزوی سلامتی و توفیق برای هموطن گرامیم
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق پیگیر باش که منتظر پرواز این هواپیماییم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس